Kajian Teknologi Umat Terdahulu bhg. 7


Sebut sahaja mengenai kaca, apakah yang akan terlintas difikiran anda mengenai ciptaan manusia yang amat berguna ? Mungkin ada yang fikir mengenai pinggan mangkuk, cermin muka, periuk dan sebagainya. 

Hari ini sebuah syarikat yang diberi nama Corning dari New York, Amerika Syarikat yang memang pakar dalam hal-hal kaca dan seramik menggambarkan bagaimana fungsi kaca yang akan merangkumi sebahagian besar kehidupan seharian manusia terutamanya pada MASA DEPAN. 

Sebenarnya apa yang digambarkan melalui video di atas telah pun kita nampak tika ini. Sebagai contoh adalah Smartphone seperti Iphone, Samsung, Blackberry dan sebagainya atau Tablet, iPad, mesin ATM.

Hakikatnya teknologi kaca ini telah wujud sejak lama dahulu lagi. Ianya telah pun bermula ketika zaman Nabi Sulaiman A.S. Teknologi kaca sudah ada ketika zaman Nabi Sulaiman a.s, malah ia dijadikan lantai, Maha suci Allah swt. Istana kaca pertama di dunia milik Nabi Sulaiman a.s. 

(Setelah itu) dikatakan kepadanya: "Dipersilakan masuk ke dalam istana ini." 

Maka ketika ia melihatnya, disangkanya halaman istana itu sebuah kolam air, serta dia pun menyingsingkan pakaian dari dua betisnya. 

Nabi Sulaiman berkata: "Sebenarnya ini adalah sebuah istana yang diperbuat licin berkilat dari kaca".

(Mendengar yang demikian), Balqis berdoa: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri dan (sekarang aku menegaskan bahawa) aku berserah diri memeluk Islam bersama-sama Nabi Sulaiman, kepada Allah Tuhan sekalian alam ". 

Al Quran : Surah An Naml Ayat 44

0 comments:

Related Posts with Thumbnails