Kajian Hadis - Fenomena Amerika

Cuba kita semak dan renungkan hadis akhir zaman berikut:

Di antara tanda-tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka' bin Luka'(orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh dua orang mulia"
|Riwayat Thabrani|


Daripada Umar bin al-Khtatab ra (dalam sebuah hadis yang panjang):

Kemudian Jibril bertanya kepada Rasulullah saw: Maka khabarkan kepadaku tentang hari kiamat. Lalu Nabi saw menjawab: Orang yang ditanya tiada lebih mengetahui daripada orang yang bertanya. Maka Jibril lalu berkata: Kalau begitu cuba khabarkan kepadaku tanda-tandanya.Maka Nabi saw menjawab: Bahawa hamba akan melahirkan tuannya dan engkau akan melihat orang yang berjalan tanpa kasut dan orang yang bertelanjang lagi miskin yang hanya menggembala kambing itu berlumba-lumba untuk membuat binaan. |H.R. Muslim|

Apa yang ingin kita lihat perkaitan hadis tersebut dengan Amerika kini?:

1. Seperti yang kita ketahui Amerika kini berjaya menguasai dunia dan mereka bertindak seperti polis dunia, boleh melakukan sesuka hati pada negara-negara lain.

2. Jika kita lihat presiden sebelum ini bukankah Luka’ bin Luka’ adalah Bush bin Bush?, yang namanya sama dengan nama bapanya.

3. Bukankah Bush menurut pandangan orang Amerika adalah presiden yang paling bodoh, bahkan diawal pemerintahannya kredebilitinya diperolok-olokan kerana tidak fasih dalam mengeja dan berbicara.

4. Jika kita kaji sejarah penubuhan Amerika. Amerika dibangun dari darah dan air mata hamba?. hamba yang di datangkan semuanya dari benua Afrika, sehingga Afrika dikenali sebagai benua hamba.

5. Bukankah Obama berasal dari Afrika?. Jadi hamba(Afrika) melahirkan - pemimpin untuk - tuannya (Amerika).

Wallahu a’lam. Allah yang Maha Tahu. Rasulnya berbicara tidak dengan nafsu dan akal.

2 comments:

Neutronboy said...

Banyak juga aspek yang boleh dilihat. Biasanya orang menganggap hamba melahirkan tuan ni, anak-anak menjadi tuan kepada ibubapa mereka. Dan ibubapa mereka seolah-olah hamba mereka kerana menyediakan setiap keperluan yang ada. Jika tidak disediakan, mula lah menyakiti hati ibubapa mereka. Wallahu a'lam.

seigneur de la guerre said...

Terima kasih kerana sudi memberikan komentar..saya bersetuju dengan peryataan tuan memang benar sekali, tetapi artikel saya kali ini berkisarkan mengenai amerika dan perkaitannya dengan hadis.. (=

Related Posts with Thumbnails